delapjes.reismee.nl

Raketkraters en kogelgaten

Na weer een schrijfverbod van een dag en een verhitte discussie met de redactie is me nog een kans gegeven. Ik zal mijn best doen om me over sommige mensen en dingen minder kritisch te uiten, maar ik betwijfel of dit gaat lukken. Dat dit me misschien mijn baan als journalist kost neem ik op de koop toe, mijn enige zorg is dat u wordt voorzien van de feiten!

Om te beginnen waar de vorige verhalenschrijver geëindigd is, de visavonturen van Sjoerd. Op een plek waarvan meerdere mensen zeiden dat het wemelde van de enorme makrelen en kabeljauwen, en waar het volgens het bordje onmogelijk was om géén vis te vangen, presteerde onze visserman het om enkel en alleen het kunstaas binnen te takelen. Hij vertelde ons zelf dat hij massa's vissen had zien springen, en dat dit een machtige visplek moest zijn. De volgende ochtend probeerde hij het weer, en wist hij twee guppy's te vangen die nauwelijks groter waren dan het kunstaas waarmee hij viste. Maar vis is vis, dus volgens Sjoerd tellen ook deze miniatuurtjes mee. Daarna hebben we met z'n allen ontbeten, waarna we koers zetten naar Gryllefjord. Op deze plek moesten we volgens Sjoerd op een ferry, die berucht stond om zijn vele zieke passagiers. Eenmaal in de buurt van de zee, bemerkte uw scherpe reporter al dat deze bijzonder rustig was. Toch met het avondeten maar een beetje rustig aan doen, je weet maar nooit. Op de boot hielden we ons hart vast. Er gebeurde echter niets, van zeeziekte geen spoor. De enige persoon die misschien gekotst heeft was de moddervette Zweed die naast ons op de ferry zat en enorme hoeveelheden wafels naar binnen werkte. Sjoerd had het dus na zijn mislukte visavonturen weer bij het verkeerde eind. Maar goed, wij waren allang blij dat we ons avondeten binnengehouden hadden. De boot meerde aan op het bovenste puntje van de eilandengroep de Lofoten. Hier hadden we een advertentie gezien van een strandcamping met sauna's en hot-tubs op het strand. Op weg naar deze camping reden we langs een bordje met daarop Raketskyttefelt. Nou waren we eerder al een paar bordjes met Skyttefelt tegengekomen, en we wisten dat dat een schietbaan was, en het Raketskyttefeltbordje (woord van de dag) joeg ons dus de stuipen op het lijf. Toch vonden we de camping gauw, en hier werden we aan de receptie te woord gestaan door een jongedame. Deze vertelde ons met droge ogen dat we per overnachting ongeveer 1600 kronen kwijt waren, en daarnaast per persoon 100 kronen moesten betalen voor een douche van zes minuten ( 100 kronen is 13 euro). Dit is enigszins overdreven, maar toch veel te duur dus doorrijden. De tomtom stuurde ons een klein landweggetje in waar alleen Dakarvoertuigen kunnen manoeuvreren. Toch bewees ons campertje alles aan te kunnen, en de enige schade die we opliepen was het verliezen van twee wieldoppen, waarvan we eerder ook al een kwijt waren (Sjoerd heeft ze vastgezet, sinds wanneer is die ook automonteur?). Dit is toch vrij bijzonder, want op dit weggetje zagen we kraters langs de weg die alleen van de kruisraketten van het Raketskyttefelt afkomstig konden zijn. De verkeersborden waren met kogels doorzeefd dus weer een angstig ritje. Verderop werd de weg beter, en hier stond ook een gebouw van een schietvereniging, dus we waren weer gerustgesteld. Maar toch, die Noren zijn een gevaarlijk volk.

Inmiddels liep het al tegen een uur of elf, dus werd besloten de camper op een parkeerplaatsje neer te kwakken en de oogjes te sluiten. De daaropvolgende dag was de verjaardag van Sjoerd, en na de felicitaties en het cadeau weer op weg. Vandaag een rustig dagje met niet al te veel kilometers. We hebben de camper vandaag wel op een camping geparkeerd, naast een fjord. Het weer is de laatste dagen niet erg best, maar het kan slechter. Alleen vandaag wat regen, dus dat valt nog mee We hopen dat het in het zuiden van Noorwegen straks wat warmer wordt, maar voorlopig zitten we nog op de Lofoten. Het word nog een race tegen de klok om onze drie weken deadline te halen, maar we hebben goede hoop. Uw reporter neemt afscheid van u, we gaan nog een paar biertjes drinken op de verjaardag van onze ouweheer. Ik hoop dat u weer van genoeg informatie voorzien bent, ik hoop gauw weer een verhaal te schrijven. Met een beetje goede wil van de redactie gaat dat zeker lukken!

P.S. Hier achter mij worden net enkele weddenschappen gesloten over de uitkomst van het kaarten, met als inzet een rondje naaktzwemmen in het fjord. Hier hoort u zeker meer van!

Anja

Sjoerd ook langs deze weg nog gefeliciteerd. De borrel halen we nog wel in. Geniet ervan

Dacht toch dat Scandinavië geen oorlogsgebied is, maar de reporter suggereert anders....

Petje af reporters, jullie avonturen zijn vermakelijk om te lezen.

PS De foto's van de resultaten uit de weddenschap slaan wij graag over :), hoewel jullie je wel lekker aanpassen aan het Scandinavische leven.

Hilde en family

Hallo, dit is waarschijnlijk het laatste verhaal dat ik van jullie kan lezen. Morgen gaan wij namelijk op vakantie naar het Gardameer en ik weet niet helemaal hoe het zit met wifi op onze camping. Dus bij deze neem ik alvast digitaal afscheid van jullie. Wens jullie nog een hele prettige vakantie toe en de verhalen lees ik dan wel wanneer wij allemaal al weer lang en breed terug zijn! Ciao